Aby Warburg
Mnemosyne Atlas
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con dettagli e analisi dei contenuti with full details and content analysis

Mnemosyne Atlas 47


Due volti della Ninfa: l’angelo e la cacciatrice di teste

Altre reincarnazioni della Ninfa in opposte figure di protezione o di furia distruttiva: l’angelo custode e la ‘cacciatrice di teste’ (Giuditta, Salomè, l’ancella che porta la testa mozzata). Il tema della protezione dei piccoli (Tobia e l’Angelo come immagine votiva per i figli dei mercanti) è presente anche in soggetti biblici (la scena evangelica del Ritorno a casa dal Tempio).


Two faces of the Nymph: the Angel and the Head-huntress

Further reincarnations of the Nymph in opposing figures of protection or destructive fury: the guardian angel and the head-huntress (Judith, Salome, a handmaiden carrying the severed head). The theme of the protection of children (Tobias and the Angel as a votive image for the children of merchants) is also present in Biblical subjects (the Gospel scene On the way home from the Temple).

Ninfa als Schutzengel und als Kopfjägerin. Herbeitragen des Kopfes. “Heimkehr vom Tempel” als Schutz des Kindes in der Fremde (Tobiuzzolobilder als Votivbilder).

Ninfa come angelo custode e come cacciatrice di teste. Trasporto della testa. “Ritorno a casa dal Tempio” come protezione del bambino nel mondo esterno (immagini di Tobiolo come immagini votive).

Research material

L'Angelo-Menade come figura della protezione. Materiali, letture grafiche, saggio interpretativo della Tavola 47 dell'Atlante di Aby Warburg
Mnemosyne Atlas Plate 47 focuses on the re-emergence from antiquity of the figure of the Nymph at two opposite extremes: as 'guardian angel' and as 'head huntress'. The relationship Nymph-huntress is traced by the combination of works representing Judith and Salome (theme of the dance): the nymph's basket represented in the previous plate (n. 46) becomes, in these images, the bag or the dish bearing the head of either Holophernes or St. John. The image of Tobias led by the angel with windblown gown – the other face of the Nymph – finds its place in a group of works ("The Return After the Presentation at the Temple"), chronologically unrelated: this location within the plate suggests a votive function for those images portraying adults leading a child (see for example the painting by Botticini in Santa Maria del Fiore, Florence).
Engramma no. 20, october 2002

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"La Rivista di Engramma (online)"
ISSN 1826-901X
  • Atlas plates: ©Warburg Institute Archive
  • versione inglese: elizabeth thomson
  • progetto grafico: daniele savasta
  • Atlas plates: ©Warburg Institute Archive
  • english version: elizabeth thomson
  • graphic design: daniele savasta